Projekt systemowy w obszarze edukacji w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Program operacyjny kapitał ludzki. 2012
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 3 w Malborku jest promotorem projektu pt. „Doświadczenie zawodowe kluczem do kariery” partnerem zagranicznym projektu jest ADC College z Londynu.
Projekt zawiera propozycję 4 tygodniowego stażu zawodowego, planowanego na miesiące wrzesień/październik, dla grupy 15 uczniów szkoły, kształcących się w zawodach technik hotelarstwa oraz technik obsługi turystycznej. Jego przebieg jest zgodny z programem praktyk zawodowych oraz podstawą kształcenia dla obu zawodów, która w obszarach treści realizowanych podczas praktyk, zawiera elementy wspólne dla obu kierunków.
Realizacja staży w obiektach hotelarskich Londynu zarówno dla technika hotelarstwa, jak i technika obsługi turystycznej, ma swoje uzasadnienie w treściach zawodowych realizowanych przez oba kierunki. Pracownik branży turystycznej, aby przygotować ofertę turystyczną, która da klientowi pełne zadowolenie, musi znać zasady funkcjonowania obiektów hotelarskich, ich standardy, przypisany im poziom świadczeń oraz rodzaje dostępnych usług gastronomicznych. Ponieważ współczesny rynek usług jest bardzo wymagający, przez pracowników musi być pojmowany interdyscyplinarnie, a profesjonalną obsługę zagwarantuje im jedynie rzetelne przygotowanie zawodowe.
Praktyki odbywane w Londynie będą kontynuacją doświadczeń zawodowych jakie uczniowie zdobędą w czerwcu w obiektach hotelarskich Malborka. Dzięki temu wyjeżdżając na drugą praktykę zawodową do Londynu, będą mieli bogatsze doświadczenia, więcej umiejętności zawodowych, a przez to lepiej rozumieją istotę zawodu hotelarza. Doświadczenia wyniesione z praktyk odbywanych w Polsce ułatwią im start zawodowy w nowym otoczeniu, pozwolą na pełniejsze czerpanie z nowych doświadczeń i skupienie się na perspektywach rozwoju zawodowego w nowym otoczeniu
Chcielibyśmy aby programy nauczania dla obu zawodów, realizowane w ZSP Nr 3, sprostały wysokim oczekiwaniom branży i przygotowały uczniów na to co czeka ich w przyszłości, jeśli podążą ścieżką kariery. Konsekwencją naszych działań jest przygotowanie staży zagranicznych przygotowujących młodzież na wielowymiarowe aspekty zawodów jakie wybrali, uświadomienie im nowych możliwości rozwoju oraz stworzenie kontaktu z multikulturową społecznością brytyjską.
Podczas praktyk uczniowie poszerzą swoje umiejętności językowe, będą także mieli okazję rozbudować wiedzę z zakresu organizacji i techniki prac, związanych z zawodem wykonywanym w przyszłości. Najważniejszym celem projektu jest zawodowy rozwój uczniów, którzy zdobyte umiejętności w przyszłości wykorzystają w dalszej karierze zawodowej. Praktyki w Londynie są dla nich szansą na poznanie światowych standardów usług hotelarskich i turystycznych.
Projekt zawiera propozycję 4 tygodniowego stażu zawodowego, planowanego na miesiące wrzesień/październik, dla grupy 15 uczniów szkoły, kształcących się w zawodach technik hotelarstwa oraz technik obsługi turystycznej. Jego przebieg jest zgodny z programem praktyk zawodowych oraz podstawą kształcenia dla obu zawodów, która w obszarach treści realizowanych podczas praktyk, zawiera elementy wspólne dla obu kierunków.
Realizacja staży w obiektach hotelarskich Londynu zarówno dla technika hotelarstwa, jak i technika obsługi turystycznej, ma swoje uzasadnienie w treściach zawodowych realizowanych przez oba kierunki. Pracownik branży turystycznej, aby przygotować ofertę turystyczną, która da klientowi pełne zadowolenie, musi znać zasady funkcjonowania obiektów hotelarskich, ich standardy, przypisany im poziom świadczeń oraz rodzaje dostępnych usług gastronomicznych. Ponieważ współczesny rynek usług jest bardzo wymagający, przez pracowników musi być pojmowany interdyscyplinarnie, a profesjonalną obsługę zagwarantuje im jedynie rzetelne przygotowanie zawodowe.
Praktyki odbywane w Londynie będą kontynuacją doświadczeń zawodowych jakie uczniowie zdobędą w czerwcu w obiektach hotelarskich Malborka. Dzięki temu wyjeżdżając na drugą praktykę zawodową do Londynu, będą mieli bogatsze doświadczenia, więcej umiejętności zawodowych, a przez to lepiej rozumieją istotę zawodu hotelarza. Doświadczenia wyniesione z praktyk odbywanych w Polsce ułatwią im start zawodowy w nowym otoczeniu, pozwolą na pełniejsze czerpanie z nowych doświadczeń i skupienie się na perspektywach rozwoju zawodowego w nowym otoczeniu
Chcielibyśmy aby programy nauczania dla obu zawodów, realizowane w ZSP Nr 3, sprostały wysokim oczekiwaniom branży i przygotowały uczniów na to co czeka ich w przyszłości, jeśli podążą ścieżką kariery. Konsekwencją naszych działań jest przygotowanie staży zagranicznych przygotowujących młodzież na wielowymiarowe aspekty zawodów jakie wybrali, uświadomienie im nowych możliwości rozwoju oraz stworzenie kontaktu z multikulturową społecznością brytyjską.
Podczas praktyk uczniowie poszerzą swoje umiejętności językowe, będą także mieli okazję rozbudować wiedzę z zakresu organizacji i techniki prac, związanych z zawodem wykonywanym w przyszłości. Najważniejszym celem projektu jest zawodowy rozwój uczniów, którzy zdobyte umiejętności w przyszłości wykorzystają w dalszej karierze zawodowej. Praktyki w Londynie są dla nich szansą na poznanie światowych standardów usług hotelarskich i turystycznych.
W trakcie stażu uczniowie będą zakwaterowani u rodzin angielskich, które stworzą im warunki zbliżone do domowych. Obcując z nimi na co dzień, uczestnicy projektu będą mogli na własne oczy przekonać się jak wyglądają realia życia zwykłych Brytyjczyków, praktycznie poznają ich kulturę oraz codzienne zwyczaje. Kontakt z rodzinami będzie także okazją do codziennych rozmów i wymiany zdań, z pewnością podniesie więc świadomość językową uczniów. Kwatery, w których zamieszkają uczniowie, będą oddalone o ok. 30 minut drogi pieszo (10 min. środkami lokomocji) od siedziby partnera ADC College. Od miejsca odbywania praktyk w obiektach hotelarskich dzielić ich będzie nie więcej niż godzina drogi środkami komunikacji miejskiej. Na czas praktyk uczniowie otrzymają bilety miesięczne, które umożliwią im swobodne poruszanie się środkami komunikacji. Wsparcia w zakresie dostarczenia materiałów i map, umożliwiających orientację topograficzną udzielą im rodziny goszczące oraz partner projektu, podczas spotkania wstępnego po przyjeździe.
Podczas wyjazdu uczniów uwzględniono także program kulturowy, dzięki któremu uczestnicy będą mogli zapoznać się z kulturą kraju i okolicą odbywania stażu, zwiedzą muzea, galerie, poznają miejsca ważne dla turysty i każdego Brytyjczyka. Program kulturowy w formie ramowej opracują sami uczniowie podczas zajęć przygotowujących ich do realizacji stażu. Realizacja programu kulturowego zostanie dostosowana do możliwości czasu wolnego jakim będą dysponowali uczniowie poza godzinami odbywania stażu.
W trakcie praktyk uczniom będzie towarzyszył opiekun, nauczyciel zawodowego języka angielskiego, który będzie dla niech wsparciem i ułatwi przystosowanie się do nowego środowiska. Opiekun stażu będzie odpowiedzialny m.in. za organizację spotkań z uczniami, omawianie z nimi spraw bieżących związanych z realizacją zadań podczas stażu, rozwiązywanie ewentualnych problemów, sporządzanie opisów przebiegu stażu w formie raportów i przesyłanie ich do ZSP 3 w Malborku. W sytuacjach nagłych wsparcia będzie udzielał również partner pośredniczący w projekcie ADC Technology Training.
Projekt „Doświadczenie zawodowe kluczem do kariery” przygotowany przez ZSP 3, odpowiada potrzebom rozbudowującego się w regionie sektora usług hotelarskich i turystycznych. Perspektywy rozwoju turystyki oraz modernizacja istniejącej bazy hotelarskiej, stwarzają młodzieży szansę zdobycia interesującej pracy. Staż pozwoli im obcować z zupełnie nowym środowiskiem i stworzy okazję doświadczenia wielokulturowości społeczeństwa Londynu, będzie także okazją do kontaktów z szeroko rozumianą klientelą brytyjską o zróżnicowanych potrzebach i oczekiwaniach. Wielokulturowość stolicy Wielkiej Brytanii to zjawisko z jakim uczniowie do tej pory się nie zetknęli. Wobec rozwijającego się rynku usług turystycznych i hotelarskich w naszym regionie, można sądzić, że jego rozwój przyciągnie także nowych klientów, o równie wysokich wymaganiach. Wówczas, doświadczenia i nabyte umiejętności, będą dla uczestników stażu ważnym atutem, uczynią ich bardziej konkurencyjnymi i atrakcyjnymi na wymagającym rynku pracy
Udział szkoły w projekcie zwiększy atrakcyjność kształcenia zawodowego, poprawi jego jakość i wydajność całej edukacji zawodowej. Uzyskany w wyniku praktyk certyfikat „Europass Mobility” uczyni proces kształcenia realizowany w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 3 w Malborku prawdziwie europejskim, a uczniom uczestniczącym w projekcie da szanse nowego rozwoju wzmacniając ich pozycję na rynku pracy.
W trakcie praktyk uczniom będzie towarzyszył opiekun, nauczyciel zawodowego języka angielskiego, który będzie dla niech wsparciem i ułatwi przystosowanie się do nowego środowiska. Opiekun stażu będzie odpowiedzialny m.in. za organizację spotkań z uczniami, omawianie z nimi spraw bieżących związanych z realizacją zadań podczas stażu, rozwiązywanie ewentualnych problemów, sporządzanie opisów przebiegu stażu w formie raportów i przesyłanie ich do ZSP 3 w Malborku. W sytuacjach nagłych wsparcia będzie udzielał również partner pośredniczący w projekcie ADC Technology Training.
Projekt „Doświadczenie zawodowe kluczem do kariery” przygotowany przez ZSP 3, odpowiada potrzebom rozbudowującego się w regionie sektora usług hotelarskich i turystycznych. Perspektywy rozwoju turystyki oraz modernizacja istniejącej bazy hotelarskiej, stwarzają młodzieży szansę zdobycia interesującej pracy. Staż pozwoli im obcować z zupełnie nowym środowiskiem i stworzy okazję doświadczenia wielokulturowości społeczeństwa Londynu, będzie także okazją do kontaktów z szeroko rozumianą klientelą brytyjską o zróżnicowanych potrzebach i oczekiwaniach. Wielokulturowość stolicy Wielkiej Brytanii to zjawisko z jakim uczniowie do tej pory się nie zetknęli. Wobec rozwijającego się rynku usług turystycznych i hotelarskich w naszym regionie, można sądzić, że jego rozwój przyciągnie także nowych klientów, o równie wysokich wymaganiach. Wówczas, doświadczenia i nabyte umiejętności, będą dla uczestników stażu ważnym atutem, uczynią ich bardziej konkurencyjnymi i atrakcyjnymi na wymagającym rynku pracy
Udział szkoły w projekcie zwiększy atrakcyjność kształcenia zawodowego, poprawi jego jakość i wydajność całej edukacji zawodowej. Uzyskany w wyniku praktyk certyfikat „Europass Mobility” uczyni proces kształcenia realizowany w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 3 w Malborku prawdziwie europejskim, a uczniom uczestniczącym w projekcie da szanse nowego rozwoju wzmacniając ich pozycję na rynku pracy.