5. „Jestem Polakiem, jestem Europejczykiem”
- Wstęp
Innowacja „Jestem Polakiem, jestem Europejczykiem” będzie realizowana w ramach programu EPAS – Szkoła Ambasadorem Parlamentu Europejskiego, w którym szkoła uczestniczy od 2017 roku.
- Założenia ogólne
- Innowacja skierowana jest do przedszkolaków: dzieci 5 i 6 letnich
- Głównym celem innowacji jest:
- Przybliżenie dzieciom historii powstania Unii Europejskiej, zapoznanie ich z kulturą państw tworzących UE.
- Przedstawienie ciekawych miejsc, znanych zabytków poszczególnych państw.
- Zapoznanie z tradycjami i zwyczajami, a także postaciami z bajek i lokalnych baśni.
- Przedstawienie podstawowych informacji o najważniejszych wydarzeniach związanych z historią Polski oraz : 11 listopada – Święto Niepodległości, 3 maja – Święto Konstytucji; Wybuch (1 września) i zakończenie (8 maja) II wojny światowej.
- Wyposażenie dzieci w wiedzę i umiejętności niezbędne do kształtowania właściwej postawy społecznej Polaka i Europejczyka
- Cele ogόlne:
- Kształtowanie poczucia tożsamości europejskiej i narodowej.
- Kształtowanie postawy tolerancji, otwartości i życzliwości wobec innych narodów.
- Rozbudzanie zainteresowania uczniów kulturą i zwyczajami krajów UE.
- Zapoznanie z ciekawostkami charakterystycznymi dla danego państwa UE.
- Rozwijanie umiejętności pracy zespołowej.
- Cele szczegółowe innowacji:
- Kształtowanie umiejętności dostrzegania piękna własnego kraju, jego historii i osiągnięć.
- Podkreślanie wagi świąt państwowych.
- Zapoznanie z symbolami narodowymi krajów europejskich i stwarzanie sytuacji do
szanowania symboli narodowych: godła, hymnu, flagi.
- Bliższe poznanie Europy jako kontynentu.
- Poznawanie symboli Unii Europejskiej.
- Zapoznanie ze zwyczajami oraz tradycjami wybranych krajόw Unii Europejskiej.
- Uczenie szacunku i tolerancji wobec ludzi różnych ras i religii
- Rozwijanie tożsamości europejskiej.
- Metody i formy
Założone cele zajęć uatrakcyjnią pogadanki, prezentacje multimedialne, filmy edukacyjne, malowanki, rebusy, zagadki, wykreślanki, labirynty i wiele innych. Zajęcia będą odbywały się w grupach przedszkolnych: 20-25 osobowych.
- Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)
Uczniowie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3
przygotowujący i prowadzący zajęcia:
- Wzbudzanie i rozwijanie zainteresowań uczniów historią i funkcjonowaniem UE.
- Rozwinięcie umiejętności samodzielnej pracy z podręcznikami i książkami popularnonaukowymi.
- Kształtowanie umiejętności samodzielnego przygotowywania i współprowadzenia zajęć.
- Rozbudzanie i rozwijanie pracy wolontariusza.
- Rozwijanie pamięci, wyobrażeń oraz twórczego podejścia do rozwiązywania problemów.
- Rozwijanie talentów dydaktycznych.
- Nauka cierpliwości u uczniów szkoły ponadgimnazjalnej w przekazywaniu wiedzy i umiejętności młodszym kolegom.
Przedszkolaki i uczniowie klasy „0”:
- Znają pojęcia: symbole narodowe, godło, hymn, flaga.
- Potrafią wskazać na mapie swoje miasto, kraj i kraje Unii Europejskiej.
- Znają istotne wydarzenia z przeszłości swojej miejscowości, kraju, Europy.
- Rozumieją pojęcia: Polak, Europejczyk, Unia Europejska
- Znają tradycje związane z najważniejszymi świętami obchodzonymi w Polsce i państwach UE.
- Znają kilka zabaw dziecięcych popularnych w różnych krajach UE.
- Rozpoznają symbole UE.
- Potrafią wskazać siedziby instytucji UE na mapie.
- Rozpoznają „Odę do radości” – hymn UE.
- Zdobędą wiedzę w sposób kreatywny – są współorganizatorami działań;
- Pobudzą wyobraźnię – poznają coś nowego, niezwykłego, czasami odległego;
- Zrealizują swą kreatywność poprzez różne aktywności: słowną, muzyczną, ruchową, plastyczną, techniczną;
- Nauczą się tolerancji i poszanowania dla inności.
- Tematyka zajęć
- Przedstawienie podstawowych informacji o najważniejszych wydarzeniach związanych z historią Polski : 11 listopada – Święto Niepodległości, 3 maja – Święto Konstytucji; wybuch (1 września) i zakończenie (8 maja) II wojny światowej.
- Unia Europejska:
– Historia powstania .
– Państwa członkowskie (kultura, obyczaje, zabytki)
– Ojcowie UE
VII. Ewaluacja
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:
– rozmowę z wychowawcami dzieci 5 i 6 letnich dotyczącą przeprowadzonych zajęć i ich efektów,
– rozmowy grupowe z dziećmi.
Po każdych zajęciach zostanie sporządzone sprawozdanie ze zd
Cele ogólne innowacji:
- Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów na bazie logicznego i abstrakcyjnego myślenia, myślenia algorytmicznego i sposobów reprezentowania informacji.
- Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
- Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi, w tym: znajomość zasad działania urządzeń cyfrowych i sieci komputerowych oraz wykonywania obliczeń i programów.
- Rozwijanie kompetencji społecznych, takich jak: komunikacja i współpraca w grupie w tym w środowiskach wirtualnych, udział w projektach zespołowych oraz organizacja i zarządzanie projektami.
- Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa. Respektowanie prywatności informacji i ochrony danych, praw własności intelektualnej, etykiety w komunikacji i norm współżycia społecznego; ocena zagrożeń związanych z technologią i ich uwzględnienie dla bezpieczeństwa swojego i innych.