Czy w bajkach są europejskie wartości? Z wizytą o UE w przedszkolu
16 i 23 maja 2022 roku uczniowie klasy trzeciej Technikum nr 3 w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 w Malborku , kształcący się w zawodzie technik rachunkowości- Młodsi Ambasadorowie projektu EPAS (Szkoła Ambasador Parlamentu Europejskiego): Amelia Łaszewska, Patrycja Ładniak, Wiktoria Barczyńska, Julia Kaczmarczyk i Jakub Filipkowski pod opieką Starszej Ambasadorki – nauczycielki historii Iwony Krauze odwiedzili grupę „Stokrotek” – oddział zerówki w Zespole Szkolno – Przedszkolnym nr 1 w Malborku.
Celem spotkania było przybliżenie sześciolatkom tematyki Unii Europejskiej. Temu poświęcone były zajęcia 16 maja.
Zajęcia rozpoczęły się od zaprezentowania mitu o Europie. Patrycja przeczytała tekst, a sześciolatki, jako, że uważnie słuchały to potrafiły odpowiedzieć na wszystkie pytania, które zadała im uczennica. Następnie każde z dzieci przedstawiło się, przedszkolaki złapały się za ręce, mówiły co ich łączy, powiedziały o współpracy, przyjaźni i pomocy, i to pozwoliło porównać grupę przedszkolną do Unii Europejskiej, w której też występują określone zasady i państwa wspólnie podejmują decyzje. Po krótkim wierszu o UE odczytanym przez Jakuba, wykorzystując mapę UE nauczycielka pokazała przedszkolakom kontynent europejski i Polskę. Dzieci utworzyły pociąg „Unia Europejska”, do której dołączyły wagoniki – z nazwami państw Unii. Wiedząc już, co to UE, przyszedł czas na omówienie symboli UE. Po wspólnym przypomnieniu polskiej flagi, godła i hymnu przedszkolaki poznały symbole UE.
Najpierw przy pomocy uczniów- Młodszych Ambasadorów dzieci pokolorowały flagi 27 państw tworzących UE. Dowiedziały się o symbolice flagi i przyklejały na niebieską kartkę 12 złotych gwiazd. Wysłuchały fragmentu hymnu UE –„Oda do radości” i hymn Małego Europejczyka zaśpiewany przez kukiełkę Teleskopka. Następnie poznały maskotkę UE Syriusza, który w każdym kraju występuje w innym stroju, zawierającym elementy narodowe. Każdy przedszkolak dostał szkic maskotki i zadanie, aby nadać maskotce własne życie, w takich kolorach, które według niego miały przypominać Polskę.
23 maja ponownie pojawiliśmy się u sześciolatków. Tym razem chcieliśmy przybliżyć dzieciom niektóre kraje UE.
Nauczycielka w prezentacji przedstawiła najbardziej charakterystyczne budowle krajów unijnych – okazało się, ze niektóre są już dzieciom znane. Oczywiście nie było żadnego problemu przy zabytkach polskich. Następnie dzieci, pod opieką Amelii, Wiktorii i Julii bawiły się w przygotowaną grę „Memory”, która polegała na jak najszybszym zapamiętaniu i odkryciu wszystkich przygotowanych zabytków krajów unijnych.
Drugą część zajęć poświęciliśmy bajkom, charakterystycznym dla krajów europejskich. Sześciolatki rozpoznawały na slajdach bajki, próbowały podać z jakiego kraju pochodzą. Same podawały przykłady znanych bajek, krótko opowiadały treść. Szukaliśmy razem dobrych i złych bohaterów bajek. Doszliśmy do wniosku, że w bajkach nawet z trudnych sytuacji można znaleźć rozwiązanie i kończą się one zawsze szczęśliwie.
Podsumowaliśmy, że bajki i baśnie to nie tylko ciekawe, niekiedy nawet trochę straszne historie, ale to także wyraz naszych pragnień, by wspólnie pokonywać przeszkody i zło, by sprawiedliwość i dobro zwyciężyły, by ludzie sobie nawzajem pomagali, ze sobą współpracowali, a nie walczyli. I też takie wartości, były jednym z powodów powstania Unii Europejskiej i zostały zapisane w najważniejszych jej prawach.
Na podsumowanie nauczycielka powiesiła na tablicy i omówiła, na podstawie bajek, wspólnie z dziećmi, jak należy rozmieć europejskie wartości, czyli to, co jest nie tylko dla nas ważne, ale i dla wszystkich ludzi:
- Wspólnota i więź, czyli RAZEM LEPIEJ NIŻ OSOBNO (np. W dolinie Muminków)
- Różnorodność, czyli JESTEŚMY CAŁKIEM RÓŻNI I TO JEST PIĘKNE (np. Shrek)
- Równość, czyli WSZYSCY MAJĄ RÓWNE PRAWA (Brzydkie kaczątko, Kopciuszek
- Sprawiedliwość, czyli SPRAWIEDLIWOŚĆ ZAWSZE ZWYCIĘŻA ( Czerwony Kapturek)
- Wolność i swoboda, czyli TYLKO WOLNI MOGĄ BYĆ SZCZĘŚLIWI (Królowa śniegu)
- Solidarność i pomoc, czyli GDY KOMUŚ JEST ŹLE, TRZEBA MU POMÓC (Królowa śniegu, Dziewczynka z zapałkami)
- Pokój i współpraca, czyli NIE KŁÓĆMY SIĘ, TYLKO WSPÓŁPRACUJMY (Rzepka)
- Bezpieczeństwo, czyli JESTEŚMY BEZPIECZNI, GDY NIE JESTEŚMY SAMI (Jaś i Małgosia)
- Dobre rządy, czyli LUDZIE WYBIERAJĄ RZĄDZĄCYCH, A CI MUSZĄ PRZESTRZEGAĆ PRAWA (Nowe szaty króla, Król Maciuś I)
Chętne dziewczynki przygotowały scenkę do omawianego hasła: NIE KŁÓĆMY SIĘ, TYLKO WSPÓŁPRACUJMY
Na zakończenie zajęć uczniowie narysowali wybraną postać lub scenkę z ulubionej przez siebie bajki.
Zajęcia, co roku pokazują, że tematyka UE jest dla dzieci bardzo ciekawa i warto ją realizować już do najmłodszych.
Tak jak poprzednio, wspaniale ułożyła się na zajęciach współpraca przedszkolaków i ich starszych koleżanek i kolegi: Julii, Patrycji, Amelii, Wiktorii i Jakuba, którzy otoczyli je opieką i pomagały w wykonywaniu zadań, sami przy tym świetnie się bawiąc .
Bardzo pomocne przy opracowaniu scenariusza zajęć w przedszkolu były materiały z programu R-EU-CONNECTED (program realizowany w ramach programu Erasmus + w latach 2018-2020 równolegle w 5 krajach: Francji, Chorwacji, Polsce, Grecji i Włoszech), a zwłaszcza scenariusze przygotowane przez Alicję Pacewicz i Marcelinę Sokół dotyczące wartości europejskich.