„Polska – Ojczyzna, jaką w sercu noszę”
Uczniowie Technikum nr 3 w Malborku wzięli udział w szkolnym etapie Konkursu
literackiego i plastycznego „Polska – Ojczyzna, jaką w sercu noszę”. Organizatorem Konkursu
jest Wydawnictwo Poligraf pod patronatem Ministerstwa Edukacji. Uczestnicy mieli okazję
wyrazić w różnej formie swoje spojrzenie na Ojczyznę i wartości patriotyczne. W etapie
szkolnym oceniano 14 prac. Dwie komisje, jedna złożona z nauczycieli, druga wyłoniona przez
uczniów wytypowanych przez Samorząd Uczniowski, zadecydowały, które prace zostaną
przesłane do kolejnego etapu konkursu. Wytypowano dwie prace literackie i dwie plastyczne.
Oto laureaci oraz fragmenty uzasadnień wyboru prac.
Piotr Guliński z klasy 4 L – praca „Obiady u Boga”:
„Praca zwróciła uwagę oceniających swą oryginalnością i pomysłowością. Uczeń zmierzył się
z trudną formą miniatury dramatycznej i sprawnie uformował treść w poszczególne sceny. Akcja
osadzona w fantastycznej rzeczywistości prowadzi wywód ku poważnej, realistyczne puencie.
Autor pracy sięga po najwyższe wartości i narodowe symbole, nawiązuje do znaków historii,
zwraca uwagę na problemy współczesności. Nie lukruje polskiej rzeczywistości, z akcji utworu
wynika, że „Polska, którą w sercu nosi” wymaga od Polaków jeszcze wiele pracy.”
Stanisław Siuciak z klasy 4 Kp – praca „Patriotyzm – ale jaki?”:
„Praca podobała nam się ze względu na szczerość wypowiedzi. Autor przekazuje treści
płynące prosto z serca, a snując refleksje o patriotyzmie odnosi się do naszych czasów i
naszej codzienności.”
Nikola Śledzikowska z klasy 2L – praca plastyczna:
„Praca przedstawia ona Ojczyznę w sposób bardzo uniwersalny. Przedstawiony motyw wojny w
zestawieniu z sercem wypełnionym pejzażem ukazuje, jak ważne jest, by w swoim kraju czuć
się bezpiecznie. Podobało nam się również wykonanie pracy.”
Wojciech Maszota z klasy 2iP – praca „Z Polski podziemnej do Polski powszechnej”:
„Uwagę oceniających zwróciła przede wszystkim prosta, ale dosadna, przejrzysta forma kolażu
zdjęć i elementów graficznych. Uczeń przedstawił w pigułce wszystkie osobiste skojarzenia z
ojczyzną, zmontował to w pomysłowy, otoczony znamiennym kształtem polskich granic obraz.
Zebrane w kolaż fotografie odzwierciedlają bardzo szerokie spektrum pojmowania polskości,
akcentują różne, często biegunowo odległe zjawiska.”
Życzymy laureatom powodzenia w dalszej rywalizacji, a że konkurs ma charakter
międzynarodowy, gdyż mogą w nim brać udział uczniowie z polskich placówek edukacyjnych
spoza Polski, tym bardziej chcielibyśmy, aby prace naszych uczniów zostały zauważone.
Jury szkolnego etapu konkursu