Job shadowing z Erasmus+ – nauczyciele Technikum Nr 3 w Malborku zdobywają nowe doświadczenia w Hiszpanii
Szkoła gastronomiczna CESHMA – Centro de Estudios Superiores de Hostelaria de Malaga w Torremolinos, od 15 do 19 maja 2023 była miejscem realizacji szkolenia job shadowing dla 6 nauczycieli Technikum Nr 3. Wyjazd realizowany był w ramach dwóch projektów mobilności zawodowej uczniów i kadry Erasmus+ 2021-1-PL01-KA121-VET-000005743 oraz 2022-1-PL01-KA121-VET-000053534. Przypomnijmy, że od trzech tygodni staż realizują także uczniowie.
Pod czujnym okiem kadry CESHMY nauczyciele mieli okazję obserwować zajęcia dla uczestników kursów gastronomicznych, zdobywających kwalifikacje w zakresie różnych umiejętności związanych z pracą w gastronomii. Duże wrażenie zrobiła na nich etyka pracy i obsługi klienta, do których w Hiszpanii przywiązuje się dużą wagę. Obserwując zajęcia poznali także standardy edukacji zawodowej w Hiszpanii, program nauczania, wyposażenie dydaktyczne pracowni oraz zasady bezpieczeństwa, stosowane podczas zajęć lekcyjnych i w pracy zawodowej.
Szkolenie było także okazją do poznania metodologii prowadzenia zajęć oraz odkrycia sekretów hiszpańskiej kuchni. Job shadowing ze względu na prowadzenie zajęć w języku hiszpańskim i angielskim, stworzył także realne warunki do rozwoju kompetencji językowych uczestników. Obserwując lekcje prowadzone w różnych pracowniach, nauczyciele porównywali również standardy edukacji zawodowej w branży gastronomicznej pomiędzy Hiszpanią i Polską. To cenna wiedza, którą będziemy chcieli wykorzystać w swojej pracy, warto powielać sprawdzone wzorce, zwłaszcza jeśli chodzi o transfer dobrych praktyk i działań w edukacji zawodowej, która musi nadążać za zmieniającą się technologią oraz wymaganiami rynku.
Wrażenia zawodowe szkolenia job shadowing dopełniły atrakcje kulturowe Andaluzji. W Benalmadenie nauczyciele zachwycali się egzotyczną roślinnością parku La Paloma i niezwykłą architekturą nadmorskiej mariny, dwukrotnie uznanej za najpiękniejszą na świecie. Mieli także okazję spacerować promenadą nadmorskiego kurortu Torremolinos, gdzie mieszkali. Duże wrażenie zrobiła na nich również elegancka Malaga, która nie bez powodu mianuje się stolicą Costa del Sol. Jej architektura, zabytki i miejski szyk, tak jak kulturowa oferta, pozostawiły nauczycielom niezapomniane wspomnienia.
W projekcie mobilności zawodowej niezwykle istotne jest, by połączyć pełnię doznań zawodowych z duchowymi i kulturowymi. Technikum Nr 3 po raz kolejny dowodzi, że planując staże i szkolenia, trzeba się skupić na każdym aspekcie mobilności, by jej efekty przyniosły wymierne korzyści zarówno uczestnikom, jak i placówce.