Na kurs doskonalący dla nauczycieli języka angielskiego do Oxfordu
Kurs Advanced Language and Methodology został zorganizowany w ramach programu „Mobilność szkolnej kadry edukacyjnej”.
W niedzielny poranek 27.10.2013 r. pożegnałam na 2 tygodnie rodzinę i tak dobrze znany Gdańsk aby polecieć samolotem do Luton, a potem autobusem do Oxfordu w Wielkiej Brytanii.
Lot trudno nazwać gładkim, ale w końcu, po 2 godzinach szczęśliwie wylądowałam na brytyjskiej ziemi. Kolejne 2 godziny w autobusie i wreszcie chwila odpoczynku w gościnnym mieszkaniu Christiny i Allana. Dzięki zmianie czasu zyskałam godzinę, więc spędziłam ją na zwiedzaniu miasta. Od następnego dnia czekała mnie wytężona praca na kursie.
Szkolenie trwało 2 tygodnie, od poniedziałku do piątku w godzinach od 9:00 do 13:30. W godzinach popołudniowych i w weekendy uczestniczyłam w wycieczkach turystyczno-krajoznawczych, miałam też okazję zwiedzić miejscową szkołę średnią Oxford Spires Academy oraz umożliwiono mi obserwację zajęć na popołudniowym kursie językowym w Szkole Językowej British Study Centres. Tematyka szkolenia poruszała szczegółowo wszystkie aspekty związane z nauczaniem języka angielskiego na poziomie szkoły średniej przygotowującej uczniów do egzaminu zewnętrznego B1 i B2.
W szkoleniu brali udział nauczyciele języka angielskiego z Francji, Federacji Rosyjskiej i Polski. Byli to nauczyciele uczący w gimnazjach, szkołach średnich oraz w kolegium języków obcych. Zajęcia prowadzone były z wykorzystaniem różnych form i metod pracy: praca w całej grupie, praca w parach, praca w grupach roboczych, praca indywidualna, warsztaty, metoda projektu, wykorzystywano technologię informatyczną i komunikacyjną, prezentowano filmy video, piosenki oraz muzykę i obrazy. Stosowalimy poznawaną wiedzę teoretyczną w praktyce wcielając się często w rolę ucznia, co pozwoliło spojrzeć na swojš pracę z innej, pełniejszej perspektywy.
Program zajęć popołudniowych obejmował wycieczki do miejsc historycznych. W ramach programu kulturalnego zwiedziłam miasto i szereg zabytków związanych z bogatą tradycją Oxfordu, a zwłaszcza z historię najstarszego anglojęzycznego uniwersytetu na wiecie. Zwiedziłam następujące miejsca: Ashmolean Museum – najstarsze muzeum w Wielkiej Brytanii, Bodleian Library – jedna z największych i najstarszych bibliotek w kraju, PittRivers Museum oraz częściowo Muzeum Historii Naturalnej, Muzeum Nauki i Techniki, ratusz miejski wraz z muzeum miasta Oxford i liczne kolegia wchodzące w skład uniwersytetu takie, jak: Trinity Cillege, New College, Crist Church College, Magdalen College, Queen’s College, Pembroke College, All Souls College.
Zajęcia popołudniowe obejmowały także wycieczkę do miejscowej szkoły średniej oraz obserwację zajęć na popołudniowym kursie językowym dla obcokrajowców.
Dwa tygodnie minęły jak sen i znowu czekał mnie lot samolotem. Gdańsk przywitał mnie pięknymi widokami miasta oświetlonego nocą z lotu ptaka. W kraju czekała na mnie rodzina i moi uczniowie. Pozostała zdobyta wiedza, kontakty, wspomnienia, pamiątki oraz dziesiątki zdjęć.
Karolina Leśniak, od 16 lat nauczyciel języka angielskiego w ZSP nr 3 w Malborku.
Projekt Zagraniczna mobilnoć szkolnej kadry edukacyjnej w ramach projektów indywidualnych jest realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, a jego celem jest wysoka jakość systemu owiaty oraz efektywny system kształcenia i doskonalenia
nauczycieli.