
Uczniowie Technikum nr 3 w Malborku wśród najlepszych w Polsce!
Z dumą informujemy, że drużyna połączona z uczniów Technikum nr 3w Malborku i Szkoły Podstawowej nr 8 w Malborku znalazła się w gronie dziesięciu najlepszych zespołów w Polsce w prestiżowym konkursie „Konstruktorzy Marzeń 2025”, organizowanym przez Centrum Nauki Kopernik i sponsorowanym przez globalnego giganta przemysłu lotniczego — firmę Boeing.
„Konstruktorzy Marzeń 2025 ” to ogólnopolski konkurs skierowany do uczniów szkół średnich i podstawowych, którego celem jest rozwijanie umiejętności inżynierskich, kreatywnego myślenia i pracy zespołowej. Uczestnicy stają przed realnymi wyzwaniami z dziedziny nauk ścisłych i technicznych, projektując i budując własne konstrukcje, często inspirowane lotnictwem i kosmosem.
Drużyna z Technikum nr 3 zachwyciła jury swoim innowacyjnym projektem, który łączył nowoczesne technologie z praktycznymi zastosowaniami inżynieryjnymi. Uczniowie przez wiele tygodni pracowali nad swoją koncepcją, konsultując się z nauczycielem Tomaszem K. oraz rodzicem Mariuszem S. pasjonatem modelarstwa.
Zbudujemy model szybowca jako platforma do nauki latania swobodnego i zachęcenia innych nowych zespołów do konstruowania własnych modeli. Celem jest szybowiec o rozpiętości skrzydeł 1.1 m zbudowany z balsy i materiałów pokrewnych. Konstrukcja kadłuba skorupowa o przekroju prostokątnym z możliwością płynnej regulacji: wyważenia modelu, położenia środka ciężkości, punktu położenia skrzydła, uniwersalnym centropłatem z płynną regulacją kąta natarcia. Skrzydła konstrukcyjne z dwoma wybranymi profilami, które będzie można zakładać do kadłubu do testów. Mocowanie skrzydeł do centropłata ma być uniwersalne tak aby zbudowane skrzydła dało się szybko zamieniać podczas testowania obecnych lub przyszłych konstrukcji. Po zamontowaniu wybranych skrzydeł można testować: wybrany profil, płynnie kąt natarcia, płynnie wyważenie i położenie środka ciężkości oraz obciążenie powierzchni nośnej. Model wypuszczany z ręki lub na krótkim holu z modułem programowalnym i pojedynczym serwem sterującym sterem kierunku do lotu po okręgu. Model ma służyć do testów różnych rozwiązań technicznych i nauki zasad lotu.
Technikum nr 3 współpracuje ze szkołą Podstawową nr 8 w Malborku, uczeń tej szkoły Grzegorz S. bierze udział w budowie szybowca wspólnie z ojcem. Uczeń SP będzie testować szybowca (np. na wzgórzu lub lotnisku modelarskim), pomoże też wykonać dokumentacje projektu np. zdjęcia, jego rodzic posiada umiejętności techniczne oraz wiedzę z zakresu fizyki i inżynierii, rodzic może pomóc też w części technicznej, np. obliczeniach czy cięciu materiałów. Odbędzie się również prezentacja modelu w zaprzyjaźnionej szkole podstawowej. Współpraca z lotniskiem – kontakt z prawdziwymi pilotami oraz możliwość obejrzenia szybowców z bliska to ogromna motywacja dla uczniów.
Zakwalifikowanie się do finałowej dziesiątki to nie lada osiągnięcie — w tegorocznej edycji konkursu wzięły udział dziesiątki zespołów z całej Polski. Selekcja była wymagająca: liczyła się nie tylko jakość wykonania i pomysł, ale także umiejętność prezentacji, współpracy oraz zdolność rozwiązywania problemów w praktyce.
— To ogromna satysfakcja widzieć, jak nasza praca została doceniona. Dla wielu z nas to pierwszy krok w stronę kariery inżyniera lub konstruktora — mówi Ignacy Chrząstowski jeden z uczestników zespołu.
— Taki projekt to coś więcej niż nauka – to inspiracja do marzeń o wielkich rzeczach. A najpiękniejsze jest to, że te marzenia można naprawdę skonstruować — Alan Ignaczak kolejny członek zespołu.
Konkurs nie tylko promuje naukę i technikę, ale także daje młodzieży szansę na kontakt z profesjonalnym światem inżynierii. Dzięki wsparciu Boeinga, uczestnicy mogą dalej rozwijać swoje pasje.
W skład drużyny wchodzą: Ignacy Chrząstowski (klasa 3ip) ,Jakub Wąsik ( klasa 3ip),
Alan Ignaczak ( klasa 3ip),Marcel Rutkowski (klasa3ip),Tomasz Michniewicz (klasa 4k),
Grzegorz Sobolewski (klasa 8 SP8 ).
Gratulujemy drużynie z Technikum nr 3 tego imponującego sukcesu i życzymy powodzenia w kolejnych etapach konkursu. Już sam udział w finale jest wielkim osiągnięciem, które może otworzyć drzwi do dalszej edukacji, stypendiów czy kariery w świecie nauki i technologii.



