
Uczniowie Technikum nr 3 dzielą się wiedzą o Unii Europejskiej
W ramach projektu EPAS (Szkoła Ambasador Parlamentu Europejskiego) oraz działalności Szkolnego Klubu Europejskiego uczniowie Technikum nr 3 z klas 3ip (technik programista i technik informatyk) Marcel Rutkowski i Jakub Wąsik oraz klasy 3L (technik logistyk) Szymon Wójcik i Karol Zieniewicz spotkali się (3 i 9 kwietnia) ze swoimi młodszymi kolegami z klas 8a i 8b ze Szkoły Podstawowej Nr 2. Tematem zajęć była polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej.
W przystępny sposób chłopcy przekazali podstawowe informacje o UE, mówili o jej powstaniu, etapach rozszerzania; omówili organy UE: skład i zadania. Uczniowie klas ósmych sprawdzili swoją wiedzę pracując w grupach: dopasowując skład i zadania do organów UE.
W drugiej części zajęć uczniowie Technikum omówili zasady pełnienia prezydencji w ogóle. Przedstawili na czym polega jej specyfika, jakie są zadania i cele.
„Rolę prezydencji można porównać do roli gospodarza przyjęcia, który dba, aby wszyscy goście dobrze się czuli: mogli podczas posiłku wygłaszać odmienne opinie, ale opuszczali przyjęcie w dobrych stosunkach i z poczuciem wspólnej misji. Aby być skuteczna, prezydencja staje się bezstronnym mediatorem, wznoszącym się ponad własne interesy. Rola prezydencji podobnie jak rola pozostałych instytucji jest istotna, ponieważ tylko razem UE może osiągać założone cele”.
„Prezydencja pilnuje w Radzie UE czterech spraw:
- ciągłości działań UE
- należytego stanowienia prawa
- współpracy między państwami członkowskimi
- współpracy i koordynacji działań z pozostałymi instytucjami UE.
Prezydencja reprezentuje Radę UE w kontaktach z pozostałymi instytucjami UE. Negocjuje akty prawne z Parlamentem Europejskim i współpracuje z Komisją Europejską. Ścisła współpraca pomaga instytucjom poprzez nieformalne rozmowy i negocjacje dochodzić do porozumienia. Prezydencja, opierając się na wskazówkach Rady Europejskiej, przekłada priorytety UE na konkretne, formalne decyzje”.
Następnie uczniowie zapoznali swoich młodszych kolegów z priorytetami UE na lata 2024-2029 oraz priorytetami polskiej prezydencji – tym zadaniem, w grupach zajęli się też ósmoklasiści, którzy mieli porównać i dopasować priorytety polskiej prezydencji do priorytetów UE.
Zajęcia, zaangażowanie zarówno uczniów technikum jak i szkoły podstawowej, nie tylko poszerzyły wiedzę o UE, ale i rozwinęły umiejętności dzielenia się tą wiedzą, w szczególności uczniów Technikum.
Dziękujemy za współpracę p.Lidii Krzyżosiak – nauczycielce historii w SP2
Uczniów do zajęć przygotowała p. Iwona Krauze – nauczyciel historii w Technikum nr 3