Kolejny rok spotkań Młodszych Ambasadorów z Technikum nr 3 z sześciolatkami
Za nami już dwa spotkania z sześciolatkami z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego nr 1
Jak co roku, tradycyjnie, od zajęć poświęconych Świętu Niepodległości rozpoczęliśmy zajęcia w Zespole Szkolno -Przedszkolnym nr 1 w Malborku. Grupa, członkowie Szkolnego Klubu Europejskiego uczestnicy programu EPAS – uczennice klasy 4AT (technik ekonomista/technik organizacji turystyki) Technikum nr 3 w Malborku: Ania Wiechowska, Ania Maślanka, Hania Kulin, Wiktoria Ślusarska pod opieką nauczyciela historii Iwony Krauze 12 listopada spotkały się z sześciolatkami z grupy „Motylki”.
Nasze pierwsze w tym roku spotkanie z dziećmi rozpoczęliśmy od tej części innowacji „Jestem Polakiem, jestem Europejczykiem” (realizowanej w ramach projektu EPAS- Szkoła Ambasador Parlamentu Europejskiego), która mówi o Polsce, jej świętach, tradycjach, a okazją do tego spotkania było Święto Niepodległości – 11 listopada.
Fragmentem piosenki, wokół którego koncentrowały się aktywności sześciolatków były słowa piosenki „Jedenasty Listopada” wykonanej przez Dianę Ciecierską do słów Elżbiety Buczyńskiej, z muzyką Jarosława Piątkowskiego.
„Niepodległość – trudne słowo.
Może ono znaczy,
coś ważnego w naszym życiu.
Kto mi wytłumaczy?
Tak to słowo – bardzo ważne.
Jeśli słuchać umiesz
To na pewno już niedługo
łatwo je zrozumiesz”
Sześciolatki aktywnie i z zapałem pracowały (przy pomocy uczniów Technikum nr 3) i poznawały trudną część naszej historii – czas zaborów. Podzielone na role: Rosja, Austria i Prusy, dowiedziały się jak Polska zginęła z mapy świata, Dowiedziały się, co Polacy robili, aby przetrwała polska mowa, wspólnie z uczennicami Technikum nr 3 recytowały „Katechizm polskiego dziecka” Władysława Bejzy.
Słuchały pieśni legionowych („Przybyli ułani”) i maszerowały równo w rytmie „Maszerują strzelcy”.
W formie zabawy przedszkolaki dowiedziały się jak powstały polskie symbole narodowe. Rywalizowały w szybkości układania puzzle flagi i godła. W postawie zasadniczej pięknie też zaśpiewały dwie zwrotki polskiego hymnu.
„Dziecko to taki patriota mały, na co dzień, a nie od święta. Polską znam flagę i polskie godło i hymn ojczysty pamiętam” – słowa piosenki zakończyły pierwsze zajęcia.
Dwa tygodnie później – 26 listopada do grupy sześciolatków –„Motylków” udali się kolejni Młodsi Ambasadorowie programu EPAS, członkowie Szkolnego Klubu Europejskiego uczniowie kl. 3iP (technik programista/technik informatyk) Technikum nr 3 w Malborku: Jakub Wąsik, Jakub Kownacki, Patrycja Rębisz, Marcel Rutkowski.
Celem było zapoznanie dzieci z tematyką Unii Europejskiej. Zajęcia rozpoczęły się od zaprezentowania mitu o Europie.
Wprowadzając pojęcie Unii Europejskiej nauczycielka kazała dzieciom ustawić się w krąg i złapać za ręce. Przedszkolaki mówiły co ich łączy, powiedziały o współpracy, przyjaźni i pomocy – i to było punktem wyjścia do pokazania dzieciom, że również kraje europejskie chciały współpracy i zbliżenia, po trudnych latach II wojny światowej. Prowadząca pokazała sześciolatkom polityków, których określa się mianem „ojców Europy”, tych, którzy przyczynili się do tego, ze Europa zaczęła się jednoczyć.
Następnie dzieci, utworzyły pociąg złożony z wagoników- krajów UE z lokomotywą Unia Europejska. Wagonik tworzył się stopniowo, jak nauczycielka, prowadząca zajęcia omawiała na mapie etapy rozszerzenia Unii. Z pomocą tworzenia pociągu służyli Młodsi Ambasadorzy- uczniowie Technikum. Pełen skład pociągu, złożony z 27 wagoników pojechał w rytm muzyki : „Jedzie pociąg z daleka… do Brukseli-stolicy UE. Aby utrwalić kraje wchodzące w skład UE, każde dziecko pokolorowało flagę wybranego kraju UE.
Wiedząc już, co to UE, przyszedł czas na omówienie symboli UE. Przedszkolaki dowiedziały się o symbolice flagi i na niebieskiej fladze naklejały żółte gwiazdki. Wysłuchały fragment hymnu UE –„Oda do radości” i hymn Małego Europejczyka. Następnie poznały maskotkę UE Syriusza, który w każdym kraju występuje w innym stroju, zawierającym elementy narodowe. Każdy przedszkolak dostał szkic maskotki i zadanie, aby nadać maskotce własne życie, w takich kolorach, które według niego miały przypominać Polskę.
Zarówno w pierwszych jak i w drugich zajęciach dużą aktywnością wykazali się nasi uczniowie, którzy prowadzili część zajęć: recytowali wiersze, maszerowali, zadawali pytania sześciolatkom, nadzorowali i pomagali w układaniu puzzle przez dzieci, sami przy tym świetnie się bawiąc .
Po raz kolejny zajęcia pokazały, że mimo różnicy wieku można ze sobą współpracować, nawiązać pozytywną więź i dobrze się bawić.
Organizatorem zajęć była Starsza Ambasador programu EPAS , nauczycielka historii Iwona Krauze.