Niepodległość – trudne słowo
9 listopada 2021 r. Młodsze Ambasadorki programu EPAS (Szkoła Ambasadorem Parlamentu Europejskiego, w którym Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 uczestniczy od 2017r.) Wiktoria Kujawska -uczennica klasy czwartej oraz uczennice klasy trzeciej Karolina Stańczak i Wiktoria Mierzyńska pod opieką Starszej Ambasadorki – nauczycielki historii Iwony Krauze udały się z wizytą do Zespołu Szkolno – Przedszkolnego nr 1 w Malborku, do dwóch grup sześciolatków (Niezapominajek i Stokrotek). Celem było przeprowadzenie zajęć o zbliżającym się Święcie Niepodległości. Było to pierwsze z zaplanowanych spotkań realizujących założenia innowacji pedagogicznej „Jestem Polakiem, jestem Europejczykiem”.
W tematykę zajęć wprowadziła nas piosenka „Niepodległość – trudne słowo, może znaczy ono coś ważnego w naszym życiu. Kto mi wytłumaczy?” Słowo trudne dla przedszkolaka, ale … jak się okazało pod koniec zajęć dziecin nie miały problemów, aby je wytłumaczyć.
Sześciolatki z obu grup aktywnie i z zapałem pracowały i poznawały trudną część naszej historii – czas zaborów. Podzielone na role: Rosja, Austria i Prusy, dowiedziały się jak Polska zginęła z mapy świata – same (pod kontrolą Ambasadorek) w odpowiednie chwili odrywały z przygotowanej wcześniej mapki fragmenty Polski zabierane przez zaborców w I, II i III rozbiorze, aż same zorientowały się, że nic nie zostało, że Polska zniknęła mapy. Dowiedziały się, co Polacy robili, aby przetrwała polska mowa – wspólnie odpowiadały na pytania, zadawane w „Katechizmie polskiego dziecka” Władysława Bejzy. Słuchały pieśni legionowych i maszerowały w rytmie „Maszerują strzelcy”.
Po wysłuchaniu piosenki „Co to jest niepodległość?” świetnie poradziły sobie z odpowiedziami na pytania: Ile lat nie było Polski na mapie świata? Jakie kraje podzieliły się ziemiami polskimi? Co to jest niepodległość? Kiedy Polska odzyskała niepodległość
Jednocześnie przedszkolaki dowiedziały się jak powstały polskie symbole narodowe, skąd na nich barwy biel i czerwień. Nie zabrakło też zabawy i rywalizacji w szybkości układania puzzle flagi i godła. W postawie zasadniczej pięknie też zaśpiewały zwrotkę polskiego hymnu.
„Dziecko to taki patriota mały, na co dzień, a nie od święta. Polską znam flagę i polskie godło i hymn ojczysty pamiętam” – słowa piosenki zakończyły pierwsze zajęcia. Dzieci zostały obdarowane pięknymi kotylionami przygotowanymi przez uczennice ZSP3.
Wspaniale ułożyła się na zajęciach współpraca przedszkolaków i ich starszych koleżanek: Wiktorii, Klaudii i Wiktorii, które prowadziły część zajęć i pomagały w wykonywaniu zadań, same przy tym świetnie się bawiąc .
Zajęcia zakończyły się podsumowaniem i okazało się, trudne słowo „niepodległość” nie jest aż takie niezrozumiałe.
Młodsze Ambasadorki tak napisały po zajęciach:
„Na zajęciach była bardzo miła atmosfera. Dzieci były zaangażowane i uważnie nas słuchały. Bardzo miło mi się z nimi pracowało, mam nadzieję, ze takich spotkań będzie więcej.
Zajęcia wywołały wiele pozytywnych emocji. Dzieci bardzo zaciekawiły zajęcia i chętnie z nami współpracowały.
Dzieci bardzo ładnie odpowiadały na zadawane pytania. Bardzo mi się podobało i mam nadzieję, że przede mną jeszcze wiele takich miłych spotkań”