Projekt systemowy w obszarze edukacji w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Program operacyjny kapitał ludzki. 2013
Projekt numer: 2012 – 1 – PL1 – LEO01 – 27554 „Doświadczenie zawodowe kluczem do kariery”
„Uczniowie z Malborka wybierają zawody z przyszłością” to drugi z projektów w jakim będą uczestniczyli uczniowie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr3 w Malborku. Projekt realizowany wspólnie z angielskim partnerem – ADC College z Londynu umożliwi 30 uczniom klas: technik informatyk, technik hotelarstwa oraz technik żywienia i usług gastronomicznych, odbycie 4 – tygodniowych staży zawodowych w londyńskich firmach.
Troszcząc się o przyszłość naszych uczniów, chcielibyśmy zapewnić im możliwość odbywania praktyk w nowoczesnych firmach, stosujących technologie i rozwiązania gwarantujące prawdziwie europejski poziom produktom i usługom. Gastronomia, hotelarstwo i informatyka to sektory usług, na które w naszym regionie stale rośnie zapotrzebowanie, ale postęp wymusza również modernizację i zmiany, dlatego trudno o obiekty odpowiadające takim kryteriom. Chcielibyśmy, aby młodzież kształcąca się w tak kluczowych zawodach, miała okazję poszerzenia swoich umiejętności zawodowych. Zdajemy sobie sprawę, że umiejętności jakich nabędą uczestnicy staży, to ogromna szansa dla nich samych, ale także dla lokalnego rynku pracy, na zyskanie w przyszłości świetnie przygotowanych pracowników.
Przebieg staży będzie odpowiadał programom praktyk oraz podstawie kształcenia w każdym z zawodów. Ich realizacja odbędzie się w obiektach hotelarskich, restauracjach i obiektach gastronomicznych oraz firmach zajmujących się technikami informatycznymi (IT) w Londynie. Przed wyjazdem uczniowie odbędą zajęcia, które przygotują ich na spotkanie z nową kulturą oraz wyzwaniami zawodowymi, jakie czekają na nich w Londynie. Chcemy, aby byli dobrze przygotowani także emocjonalnie na to, co czeka ich podczas pobytu w Londynie. Dla większości to przecież pierwsza lekcja samodzielnego życia z dala od rodziny. Chcielibyśmy, aby samodzielne funkcjonowanie podczas stażu nauczyło ich zdecydowania w działaniu, otwartości na to co nieznane, odpowiedzialności, aby rozwinęło w nich zdolności interpersonalne.
Realizacja staży zawodowych poza granicami kraju odpowiada potrzebom zmieniającego się rynku pracy, zapewnia najzdolniejszym uczniom możliwości kreatywnego rozwoju zawodowego i zdobycie prócz wiedzy, także konkretnych umiejętności. Uczestnicy projektu będą mieli okazję zobaczyć i poznać nowe standardy usług oraz produktów. Realizując staż poprawią swoje umiejętności językowe, dzięki temu staną się bardziej konkurencyjni i mobilni zawodowo oraz zmotywowani do dalszej nauki, także po zakończeniu projektu.
Jesteśmy przekonani, że staże lepiej przygotują młodzież do świadomego pojmowania przyszłości wybranych przez siebie zawodów. Po powrocie uczniowie przygotują stronę internetową prezentującą ich wyjazd, podzielą się swoją wiedzą także na konferencji. Zaprezentują szerszej publiczności to czego się nauczyli, przedstawią standardy odbywania staży i miejsca swoich praktyk, poczęstują wyrobami kulinarnymi poznanej kuchni angielskiej przygotowanymi na warsztatach. Mamy nadzieję, że lokalni przedsiębiorcy zechcą skorzystać z prezentowanych rozwiązań w swoich firmach, a nauczyciele i dyrektorzy pozostałych placówek zainteresują się innowacyjnymi formami kształcenia zawodowego. Sami także będziemy czerpać z tego, czego uczniowie nauczyli się podczas praktyk, aby nauczanie zawodów w naszej placówce wzbogaciło się o nowe standardy, także w zakresie przekazywanej wiedzy, podnosząc tym samym jakość całego kształcenia.
Wyjazd to nie tylko praca, ale także i przyjemności, ponieważ w projekcie one także zostały zaplanowane. W czasie wolnym uczniowie zwiedzą Londyn, poznają jego atrakcje, zwiedzą muzea, a kto wie, przy odrobinie szczęścia może zobaczą nawet Królową.
Bardzo istotnym elementem projektu jest także aspekt finansowy, całkowity koszt stażu i pobyt uczniów, wliczając w to kieszonkowe na wyjazd oraz środki umożliwiające zwiedzenie Londynu, jest dla nich bezpłatny, dzięki współfinansowaniu przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.4 Otwartość systemu edukacji w kontekście uczenia się przez całe życie – projekty systemowe).
Wartość projektu 90 tys. Euro tj. ok. 482 tys. zł. Opiekunami projektu są Panie Joanna Szymańska – Cybulska nauczyciel przedmiotów turystyczno – hotelarskich i Agnieszka Jeromin nauczyciel języka angielskiego.
Stawicki Jan