Relacja z wycieczki do Gdańska
„Sąd ostateczny” na maturze?
Przewrotny tytuł niniejszego artykułu sugeruje, że nie będzie on zwykłą notatką o wycieczce do Gdańska. Prócz najważniejszych informacji, których domaga się forma sprawozdawcza, podane i zaakcentowane zostaną cele, przyświecające temu wyjazdowi.
W marcu i kwietniu niektóre klasy pierwsze wyprawiają się do Gdańska, by wziąć udział w muzealnej lekcji, poświęconej tryptykowi pędzla niderlandzkiego malarza – Hansa Memlinga (1435 – 1494). Polonistom zależy na tej wycieczce z wielu powodów. Staje się ona okazją do rozmów o sztuce, stwarza okoliczności sprzyjające powtórzeniu wiadomości na temat kultury wieków średnich, renesansu i baroku. To niezwykle ważne w kontekście wymagań, jakie stawia przed uczniami tzw. „nowa matura”, a w szczególności egzamin ustny. „Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych” jako jeden z głównych celów kształcenia polonistycznego podaje analizę i interpretację tekstu kultury. W czasie ustnej części egzaminu zdający losuje zadanie, zawierające, jak czytamy w „Informatorze (…)”: „tekst kultury ( literacki lub ikoniczny, lub popularnonaukowy z zakresu wiedzy o języku) oraz odnoszące się do niego polecenie i ma nie więcej niż 15 minut na przygotowanie wypowiedzi. Następnie przez około 10 minut wygłasza wypowiedź monologową na zadany w poleceniu temat. Tekst kultury powinien zainspirować zdającego, którego zadaniem jest rozwinięcie i poszerzenie zasygnalizowanych w poleceniu wątków – także poprzez odwołanie się do innych, dowolnie wybranych tekstów.” Zadania z tekstami ikonicznymi to 1/3 puli wszystkich pytań, spośród których będzie losował zdający. Za taki tekst uchodzić może dzieło malarskie, fotografia świątyni gotyckiej, rzeźby, fresku, fasady kamienicy itp. Nowa formuła egzaminu maturalnego podnosi rangę przedmiotu „Wiedza o kulturze” oraz wszelkich wycieczek poświęconych spotkaniom ze sztuką.
Do takich należały m. in. wyjazdy zorganizowane w dniach 25. i 26. marca dla klas 1AH, 1G, 1R. Opiekę nad uczniami sprawowali nauczyciele: p. K. Kruszewska, p. A. Nowicka, p. A. Runewicz – Burczyk, p. R. Dorszewski i p. M. Ołdziejewski. Program obejmował następujące punkty: 1. Lekcja muzealna poświęcona obrazowi H. Memlinga „Sąd ostateczny”; 2. Zwiedzanie Bazyliki Mariackiej; 3. Wejście na wieżę, podziwianie panoramy Gdańska; 4. Spacer po gdańskiej Starówce. Ulica Długa i Długi Targ tworzące Trakt Królewski jako najpiękniejsze ulice Gdańska ( kamienice, Ratusz Głównego Miasta i Dwór Artusa).
Wycieczki tego typu służą integracji klasy, sprzyjają bogaceniu słownictwa, podnoszą poziom językowych kompetencji ucznia. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że wiadomości zdobyte w czasie wyprawy przydadzą się niejednemu z jej uczestników na maturze. „Sąd ostateczny” czy katedra gotycka mogą pojawić się na egzaminie, jeśli nie jako tekst do interpretacji, to choćby jako kontekst w wypowiedzi na inny temat.