Uczniowie Technikum nr 3 z lekcją o Unii Europejskiej w przedszkolu
Z trzecią już lekcją w tym roku szkolnym o Unii Europejskiej, przedstawiciele Technikum nr 3 w Malborku, Młodsi Ambasadorowie programu Szkoła –Ambasador Parlamentu Europejskiego( EPAS ) – Matylda Głodowska i Dawid Zamorski uczniowie klasy 4p (technik programista), pod opieką p.Iwony Krauze udali się do grupy sześciolatków – „Pszczółek”, do Zespołu Szkolno – Przedszkolnego nr 1 w Malborku.
„Zjednoczeni w różnorodności”- taki tytuł nosiły kolejne zajęcia przeprowadzone w ramach innowacji „Jestem Polakiem, jestem Europejczykiem.
„Zjednoczeni w różnorodności” to motto Unii Europejskiej. Oznacza ono, że aby zapewnić pokój i dobrobyt oraz chronić bogactwo kultur, tradycji i języków w Europie, Europejczycy powinni działać wspólnie. Motto, które pięknie odzwierciedla również współpracę, pomoc, przyjaźń, różnorodność grupy sześciolatków. Dzieci, aby wykonać niektóre zadania i osiągnąć efekt musiały pracować wspólnie. W ten sposób np. pokolorowały złożoną z wielu kawałków mapę- puzzle zjednoczonej Europy.
Zajęcia zaczęły się od wysłuchania mitu o Europie. O współpracy krajów członkowskich UE opowiedziała kolejna bajka, w której wzajemnej pomocy udzielały sobie krasnale, noszące imiona krajów unijnych. Sześciolatki mówiły co ich łączy, powiedziały o współpracy, przyjaźni i pomocy. Przypomnieliśmy sobie poznane już wcześniej kraje UE – każde z dzieci pokolorowało flagę jednego z krajów UE. Próbą zapamiętania flag była zabawa w grę memory – „Poznaj, odkryj i zapamiętaj flagi UE”
Dzieci dowiedziały się o symbolice flagi UE – i następnie same taką flagę unijną wykonały, przyklejając w kręgu 12 gwiazd na niebieskim tle. Dzieci wysłuchały fragmentu hymnu UE –„Oda do radości” i hymnu Małego Europejczyka. Dowiedziały się o walucie – euro. Następnie poznały maskotkę UE Syriusza – postać zabawnej, uśmiechniętej, niebieskiej stonogi, ubranej w granatową koszulkę z gwiazdkami, jak na fladze Unii Europejskiej, który w każdym kraju występuje w innym stroju, zawierającym elementy narodowe. Każdy sześciolatek dostał szkic maskotki i zadanie, aby nadać maskotce własne życie, dobierając kolory krajów unijnych.
Ponad godzinne zajęcia dzieci spędziły bardzo aktywnie. Zajęcia zakończyły się odciśnięciem dłoni pomalowanych w kolorach unijnych: żółtym i niebieskim na białym brystolu – zadanie to symbolizowało temat naszych zajęć – „zjednoczeni w różnorodności” – jesteśmy różni, jak te dłonie i ich odciski, ale skupiamy się na wykonaniu wspólnego zadania. Oczywiście wśród odcisków nie zabrakło dłoni naszych ambasadorów.
Zajęcia nie udałyby się, gdyby nie olbrzymia praca uczniów Technikum nr 3, którzy nie tylko prowadzili część zajęć, ale też wspólnie i bardzo aktywnie pracowali z dziećmi.
Krótka informacja, którą otrzymaliśmy od opiekunów i dzieci po przeprowadzonych zajęciach:
„Zajęcia były sporą atrakcją dla przedszkolaków, bo podobały im się aktywności i propozycje prowadzących – najbardziej podobało się kolorowanie flag państw członkowskich, maskotki Syriusza, dociskanie dłoni w kolorach flagi Unii Europejskiej oraz wspólne przyklejanie żółtych gwiazdek na niebieskim tle. Dzieci brały czynny udział podczas informacji zwrotnej dla prowadzących, odpowiadając z reguły trafnie na zadane im pytania”.
Matylda, Młodszy Ambasador, tak napisała o zajęciach:
Miałam okazję wziąć udział w prowadzeniu lekcji o Unii Europejskiej w grupie przedszkolnej. Ku mojemu zaskoczeniu dzieci dużo pamiętały z poprzednich zajęć, a także chętnie nas słuchały i angażowały się w przygotowane dla nich zabawy. Uważam więc. że lekcja ta była bardzo ciekawym doświadczeniem i udało nam się zintegrować z przedszkolakami, a także nauczyć ich czegoś nowego w przyjemny dla nich i dla nas sposób. Była to więc owocna współpraca.
Po raz kolejny dziękujemy p. Patrycji Pachockiej i grupie Pszczółek za współpracę