Wycieczka do Portu Morskiego w Gdańsku
Już po raz drugi w tym roku szkolnym uczniowie klas logistycznych kl.2 La, 2Lb i 3L wzięli udział w wycieczce do Portu Morskiego, ale tym razem nie w Gdyni, tylko w |Gdańsku.
Port Gdański to największy i najstarszy port morski, istotny węzeł logistyczny Środkowo-Wschodniej Europy, którego walory lokalizacyjne od kilkunastu lat plasują go w czołówce najdynamiczniej rozwijających się portów basenu Morza Bałtyckiego.
Młodzież najpierw uczestniczyła w godzinnej prelekcji połączonej z prezentacją multimedialną o Porcie Gdańskim w Kapitanacie Portu, a następnie udała się autokarem na 3-godzinny objazd z przewodnikiem po porcie. Uczniowie mogli zobaczyć siedzibę Sea – Invest w Porcie Północnym, grupa ta specjalizuje się w eksploatacji terminali portowych, obsługujących zarówno masowe ładunki suche, jak i płynne, ale także drobnicę konwencjonalną i przeładowywaną w technologii ro – ro. Również uczniowie widzieli terminal naftowy (baza paliwowa) – baza PERN – przeznaczona do magazynowania zapasów ropy, zapewniających bezpieczeństwo energetyczne kraju. W 18 zbiornikach bazy o pojemności 50 tyś. m sześciennych mieści się razem 900 tyś m sześciennych ropy. Kolejnym punktem była baza GASPOL – terminal przeładunku gazu płynnego (LPG) – przeznaczonego do przyjmowania, przechowywania, częściowego mieszania i rozsyłania przy pomocy cystern kolejowych i samochodowych skroplonego gazu: propan – butan. Terminal ten stanowi bazę magazynową dla LPG w relacjach eksportowych. Na bazę ta składa się 16 zakopcowanych zbiorników o całkowitej pojemności magazynowej 13 200t. Kolejny zwiedzony terminal to Basen Górniczy – realizuje się tu przeładunki węgla, rud, drewna, zboża, chemikaliów, produktów ropopochodnych oraz wyrobów hutniczych. Całkowite zmechanizowanie terminala umożliwia obsługę węgla zarówno w relacji importowej, jak i eksportowej. Terminal charakteryzuje nie tylko wysoka wydajność przeładunku, ale także szeroki wachlarz specjalistycznego sprzętu, w tym m.in. systemy przenośników taśmowych, dźwigów chwytakowych, zwałowarko – ładowarki. Terminal posiada także bocznicę kolejową, wyposażoną w wywrotnice wagonowe, zapewniającymi całoroczną dyspozycyjność terminalu. Następnym poznanym miejscem była baza promowa Westerplatte – terminal promowy na Nabrzeżu Ziółkowskiego, który obsługuje regularne połączenia pasażersko-samochodowe do Szwecji. Dzięki otwartemu już tunelowi pod Martwą Wisłą, którym młodzież miała okazję się przejechać, nowa lokalizacja bazy promowej gwarantuje świetną komunikację zarówno krajową oraz międzynarodową siecią dróg jak i z centrum Gdańsk. Również mogła młodzież poznać WOC – Wolny Obszar Celny. Podstawowe korzyści dla kontrahentów WOC to oferta składowania importowanych towarów bez gwarancji celnych, kontyngentów, cła oraz podatków przez czas nieograniczony, wyprowadzanie i odprawa celna ładunku partiami. Na terenie WOC działają: spedytorzy, liczne agencje celne, firmy kontrolne oraz wielu importerów. Kolejnym punktem wycieczki był PAOP – chłodnie magazynowo – przeładunkowe. Przy nabrzeżu można przeładowywać towary z trawlerów i chłodniowców. Nowy obiekt umożliwia przechowywanie do 18 tyś palet z 20 tyś ton zamrożonych ryb i owoców morza. Można również było zobaczyć Pomorskie Centrum Logistyczne Goodman, które łączy Polskę z Europą poprzez międzynarodowy transport kolejowy, drogowy i morski. Centrum logistyczne jest największym przedsięwzięciem w północnej Polsce o powierzchni 500 tyś m kw. i sąsiaduje z terminalem DCT. Lokalizacja oraz doskonała infrastruktura pozwala zaspokoić potrzeby najbardziej złożonej logistyki. Na samym końcu zwiedzony został DCT – najnowszy, głębokowodny terminal kontenerowy w Polsce, zlokalizowany w Porcie zewnętrznym, który rozpoczął działalność w 2007r. Możliwość bezpośredniego połączenia z Azją przyczyniła się do rozwoju DCT, który stał się jednym z najszybciej rozwijających się terminali na świecie. Terminal obsługuje od 2011r. największe statki kontenerowe na świecie. Posiada 6 suwnic, rampę ro – ro, magazyn konsolidacyjny z rampą samochodową, 100 samochodów ciężarowych wraz z zapleczem sanitarnym, bocznicę kolejową. Również młodzież miała okazję zobaczyć największy kontenerowiec świata Maersk Line, który właśnie stał w porcie – o długości 400 m, 59 m szerokości, 73 m wysokości, który na swój pokład może zabrać 18 tyś TEU (kontenerów 20 stopowych). Na tym szlaku Polska stała się istotnym ogniwem w łańcuchu dostaw towarów do odbiorców w swojej części Europy, a DCT Gdańsk osiągnął pozycję regionalnego węzła komunikacyjnego, obsługującego przeładunek towarów kierowanych nie tylko na rynek polski, ale też do republik bałtyckich i innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej.
Wycieczka byłą wspaniałą lekcją praktyczną, gdzie młodzież poszerzyła swoją wcześniej zdobytą wiedzę, no i z pewnością pamiętną chwilą dla uczniów chociażby z zobaczenia największego kontenerowca świata.