Wyjazd studyjny do Restauracji Gdańskiej
Dnia 26.05.2014r. oraz 29.05.2014r. uczniowie klas gastronomicznych o specjalności: technik żywienia i usług gastronomicznych udali się z wizytą do Restauracji Gdańskiej. Wizyta ta realizowana była w ramach projektu: „Pomorskie- dobry kurs na edukację. Szkolnictwo zawodowe w regionie, a wyzwania na rynku pracy”, który jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wizyta ta stanowiła doskonałą okazję do zapoznania się z zasadami funkcjonowania zakładu gastronomicznego. Menadżer restauracji oprowadził nas po poszczególnych działach zakładu, zapoznał z jego strukturą organizacyjną oraz zaprezentował metody i techniki obsługi gości.
Restauracja Gdańska to jedyna restauracja w regionie związana z 1000-leciem Gdańska. Atrakcyjne wnętrze lokalu, które stanowią bogato dekorowane ściany, modele okrętów, miniatury- to obraz życia w grodzie Neptuna przed trzystu laty.
Lokal ten jest całkowicie poświęcony miastu, począwszy od wnętrza po ofertę kulinarną, w której przeważają potrawy kuchni polskiej i staropolskiej. Wśród ciekawych potraw w karcie znajdują się: Bigos Staropolski w Gdańskiej podawany, Łosoś Wędzony z Kawiorem Rajców Gdańskich, czy znakomita Zupa Rakowa Po Królewsku oraz ulubione dania prezydenta Lecha Wałęsy.
Taka oferta kulinarna stanowi atrakcję dla gości restauracji: Niemców, Francuzów czy Włochów. Potrawy serwowane są przez kelnerów, których stroje nawiązują także do tradycji lokalu.
Restauracja zapewnia 140 miejsc siedzących dla gości, rozmieszczonych w 4 stylizowanych salach, wyposażonych w meble nawiązujące także swoim stylem do stylu lokalu. Jedna z sal przeznaczona jest dla gości szczególnych, wśród których należy wymienić: prezydentów Polski: Lecha Wałęsę i Aleksandra Kwaśniewskiego oraz osobistości ze świata kultury czy nauki.
Menadżer restauracji zaprezentował nam jedną z najbardziej eleganckich metod serwowania potraw, stosowaną w restauracji, z wykorzystaniem wózka kelnerskiego( serwis angielski), która w szczególny sposób kieruje uwagę kelnera na gościa, zapewnia spełnienie jego gustów kulinarnych. Doświadczenie, zręczność i opanowanie tej techniki nakładania satysfakcjonuje gości widokiem nakładanych dań z bliska. Ta lekcja zmotywowała uczniów do doskonalenia warsztatu zawodowego.
Menadżer restauracji podkreślił, że równie ważne jak opanowanie metod i technik obsługi gościa jest przestrzeganie norm i zaleceń etycznych związanych z pracą w gastronomii.
Wizyta u pracodawcy zaowocowała wyciągnięciem przez uczniów wniosków, że dobra kuchnia, fachowa i uprzejma obsługa tworzą pozytywny wizerunek lokalu, który przyciąga gości, a w konsekwencji wpływa na wzrost obrotów i zysków firmy. W przypadku Restauracji Gdańskiej stanowi doskonałe miejsce pielęgnujące tradycje historyczne i kulinarne grodu Neptuna.
Nauczycielki przedmiotów gastronomicznych: H. Makles, B. Zbień-Głąb.