Wyjazd studyjny logistyków i spedytorów z ZSP nr 3
10.06.2019 r. uczniowie z ZSP nr 3 w Malborku, kształcący się w zawodzie technik spedytor i technik logistyk, uczestniczyli w wycieczce do Węzła Ekspedycyjno-Rozdzielczego Poczty Polskiej w Pruszczu Gdańskim.
WER – Węzeł Ekspedycyjno-Rozdzielczy Poczty Polskiej to miejsce, w którym przesyłki – takie jak listy i paczki – są sortowane, a następnie wysyłane w dalszą drogę , zarówno do kraju, jak i za granicę.
Na początku rzuciła się nam w oczy wielkość magazynu, w którym byliśmy. Można było go porównać do 4 Stadionów Narodowych w Warszawie. Terminal w Pruszczu Gdańskim – zajmuje powierzchnię 24 000 m2. W ciągu doby obsługuje ok. 90 kursów liniowych, ok. 190 kursów lokalnych. Przez terminal w ciągu doby przechodzi 0,65 mln przesyłek listowych, 30 tys. paczek, 1000 przesyłek paletowych. Pracuje tam 350 pracowników sortowni, 300 pracowników transportu (kierowcy + doręczyciele KEP +PPAL), posiada 300 pojazdów wykorzystywanych w logistyce. Obsługuje 480 placówek Poczty Polskiej w województwie pomorskim i 2,5 mln mieszkańców.
Celem wycieczki było zapoznanie uczniów z funkcjonowaniem WER, infrastrukturą i parkiem maszynowym, flotą oraz procesami technologicznymi, zapoznanie się z systemami logistycznymi i spedycyjnymi, umożliwienie uczniom praktycznego poznania organizacji pracy, wyposażenia stanowisk pracy, jak również oczekiwań przedsiębiorców wobec potencjalnych pracowników.
Młodzież uczestniczyła w wykładzie prowadzonym przez K. Chałona – kierownika Wydziału Ekspedycyjno – Rozdzielczego pt. ,,Terminale logistyczne Poczty Polskiej”. Dowiedzieliśmy się, że jest 14 sortowni w kraju, większość to nowoczesne terminale logistyczne. Sortownie Poczty Polskiej to największe obiekty tego typu w kraju, a niektóre z nich nawet w Europie Środkowo-Wschodniej.
Dowiedzieliśmy się jak działa w WER pion sprzedaży, pion ochrony i pion operacji logistycznych.
Obejrzeliśmy magazyn oraz prace, jakie wykonywane są w poszczególnych działach.
Zapoznano nas z nowoczesnym parkiem maszynowym. Mogliśmy zobaczyć maszynę do sortowania przesyłek listowych Siemens IRV 3000, która sortuje do 50 tys. przesyłek/h, ok. 14 mln przesyłek/m-c oraz maszyny do sortowania paczek, które sortują do 12 tys. przesyłek/h i ok. 2,5 mln paczek/m-c
Zwiedziliśmy strefę ekspedycji, strefę paczek, listów, magazynowania, opakowań zbiorczych, strefę recepcji, dział obsługi masowych nadawców, dział obrotu zagranicznego oraz urząd pocztowo-celny.
Nowoczesna flota WER to ponad 6000 pojazdów, największa sieć połączeń w kraju, wszystkie kategorie ładowności pojazdów, nowy tabor-średni wiek pojazdu to ok. 4 lata, wszystkie pojazdy pokonują dziennie 720 000 km.
Dowiedzieliśmy się jak działa IT do zarządzania flotą – System Monitorowania Pojazdów wykonany przez lidera branży firmę Finder, umożliwia efektywne i skuteczne zarządzanie flotą pojazdów oraz pracownikami, dostarcza informacje w zakresie: stanu pracy silnika, położenia pojazdu, trasy przejazdu, tankowania pojazdu, zużycie paliwa, otwarcia skrzyni ładunkowej, czasu pracy kierowcy, czasu realizacji zadań, odstępstw od wyznaczonej trasy , planu zadań, analizy w zakresie wykorzystania floty, stylu jazdy kierowców (ecodriving).
Poznaliśmy również jak działa IT do obsługi procesów – Zintegrowany System Teleinformatyczny wykonany przez Sygnity. Działa w 14 największych sortowniach i ponad 200 tzw. punktach przeładunkowych oraz wybranych urzędach pocztowych. W celu sprawnej obsługi systemu skomputeryzowane zostały kluczowe stanowiska pracy, a pracownicy wyposażeni zostali w terminalowe skanery kodów kreskowych, umożliwiające skanowanie przesyłek ,,wchodzących” i ,,wychodzących” z sortowni. To nowoczesne rozwiązanie umożliwia także klientom Poczty Polskiej śledzenie przesyłek online poprzez stronę www.poczta-polska.pl.
Zobaczyliśmy również jak działa służba celna. Celnicy sprawdzają przesyłki międzynarodowe pod kątem zgodności z obowiązującymi przepisami i mogą zatrzymać przesyłkę. Mogliśmy zobaczyć również procedurę skanowania paczki rentgenem.
Młodzież zobaczyła jak wygląda praca w sortowni Poczty Polskiej, z których usług korzysta się na co dzień i z pewnością nie wygląda ona tak jak we wszystkich nam znanych urzędach pocztowych. Wycieczka była wspaniałą lekcją praktyczną, gdzie młodzież poszerzyła swoją wcześniej zdobytą wiedzę. Była okazją do zapoznania się z systemami logistycznymi i spedycyjnymi panującymi w WER.