Zagraniczne staże uczniów ZSP nr 3 rozpoczęte
W dniu 15 września grupa 54 uczniów Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 3 w Malborku wyjechała na zagraniczne staże. Wjazd uczniów jest możliwy dzięki wygranemu projektowi unijnemu o wartości 141 tys. euro realizowanemu w ramach programu PO WER na zasadach programu ERASMUS +. Projekt „Praktyka czyni mistrza – europejskie staże uczniów z Malborka”, którego działania przewidują organizację praktyk zawodowych dla uczniów kształcących się w zawodach technik: hotelarstwa, obsługi turystycznej, żywienia i usług gastronomicznych, logistyk i informatyk , będzie realizowany wspólnie z Partnerami ADC College ( Londyn), ETN – Sistema Turismo i Tribeka (Włochy, Hiszpania) oraz Casa da educacao (Portugalia) . Działania w projekcie przewidują organizację praktyk zawodowych dla uczniów kształcących się w zawodach technik: hotelarstwa, obsługi turystycznej, żywienia i usług gastronomicznych, logistyk i informatyk.
Głównym celem projektu, jest praktyczne zastosowanie i doskonalenie umiejętności zawodowych przy wykorzystaniu i rozwijaniu TIK (technologie informatyczne–kompetencje informatyczne), kompetencji społecznych, personalnych oraz językowych, poznanie perspektyw wybranych zawodów i zdobycie doświadczeń, które po ukończeniu szkoły ułatwią uczniom start zawodowy, zwiększą szansę na znalezienie wymarzonej pracy lub zmobilizują do dalszego kształcenia.
Mając na uwadze przyszłość naszych uczniów, chcieliśmy zapewnić im lepszy start przez zdobycie doświadczeń zawodowych, podczas odbywania praktyk w nowoczesnych firmach, stosujących technologie i rozwiązania gwarantujące prawdziwie europejski poziom produktom oraz usługom. Hotelarstwo, logistyka, gastronomia i informatyka to sektory usług, na które w naszym regionie stale rośnie zapotrzebowanie. Chcieliśmy, aby młodzież kształcąca się w tak kluczowych zawodach, miała okazję nabycia umiejętności zawodowych podczas 4 tygodniowych staży w Wielkiej Brytanii, Włoszech, Hiszpanii i Portugalii (16.09.2018 – 13.10.2018). Długość staży wynika z programu nauczania oraz konieczności nabycia przez uczestników pożądanych kompetencji zawodowych, doskonalenia umiejętności interpersonalnych, językowych, kulturowych i kompetencji kluczowych przy wykonywaniu zadań zawodowych.
Wysoką jakość działań zagwarantuje opracowany wspólnie z Partnerami harmonogram , uwzględniający program praktyk, plan szkoleń oraz możliwości i potrzeby rozwoju zawodowego uczestników. Przygotowując się do udziału w projekcie, wezmą oni udział w programie przygotowania międzykulturowego, językowego, oraz pedagogicznego, opracowany przez ZSP Nr3 uwzględniający potrzeby uczestników i projektu. Przygotowanie ułatwi uczestnikom realizację celów zawodowych i przygotuje emocjonalnie na kontakt z obcą kulturą. Dobór miejsc staży został dokonany z uwzględnieniem możliwości i potrzeb uczestników, za pośrednictwem Partnerów z udziałem ZSP Nr 3 .
Uczestnicząc w projekcie uczniowie uzyskają kompetencje zawodowe w zakresie wykonywania przyszłych zadań zawodowych, zwiększą kompetencje w zakresie zawodowego języka obcego, pokonując przy tym bariery komunikacyjne, a uczniowie realizujący staże w Portugalii, Włoszech i Hiszpanii, nabędą także nowe kompetencje językowe w zakresie podstaw języka portugalskiego, włoskiego lub hiszpańskiego, jeśli wcześniej się ich nie uczyli. Sprawna komunikacja w języku obcym przez kontakt z „żywym językiem” zapewni im rozwój nie tylko zawodowy, ale spowoduje otwarcie się na inne kultury, wpłynie na większe poczucie tożsamości.
Realizacja projektu umożliwi tym samym szkole wzrost jakości kształcenia zawodowego i zwiększy atrakcyjność oferty edukacyjnej. Pozwoli na transfer osiągnięć ucznia, bowiem ocena wystawiona za odbytą praktykę znajdzie się na jego świadectwie szkolnym. Chcielibyśmy także, aby transfer innowacji miał miejsce również w obszarze dobrych praktyk zawodowych jakie, dzięki doświadczeniom uczniów, poznamy po ich powrocie i będziemy mogli wykorzystać podczas zajęć lekcyjnych z innymi uczniami, wzbogacając w ten sposób warsztat pracy nauczyciela. Każdy uczestnik projektu otrzyma także certyfikat Europass Mobilność – pierwszy dokument potwierdzający jego kompetencje zawodowe na europejskim poziomie.