
- 30 kwietnia, 2025
Edukacja obywatelska– świadomy Europejczyk z Technikum Nr 3 w Malborku


Odnośniki do inicjatyw zawartych w opisie działań:
- Opis działań związanych z edukacją obywatelską podczas realizacji projektu ( https://tech3.malbork.pl/edukacja-obywatelska-swiadomy-europejczyk-z-technikum-nr-3-w-malborku/
- strona projektu 2022-1-PL01-KA121-VET-000053534 https://tech3.malbork.pl/2022-1-pl01-ka121-vet-000053534/
- pisanie listów Amnesty International (https://tech3.malbork.pl/gamingowa-moc-w-mikolajkowa-noc-w-technikum-nr-3/ )
- sejmik ekologiczny – (https://tech3.malbork.pl/obowiazkowo-zdrowo-ekologicznie-sejmik-w-technikum-nr-3/ )
- akcja „Krokus” ( https://tech3.malbork.pl/w-technikum-nr-3-krokusy-zakwitly-po-raz-trzeci/ ; https://tech3.malbork.pl/projekt-krokus-w-technikum-nr-3-juz-po-raz-trzeci/ ; https://tech3.malbork.pl/krokusy-w-technikum-nr-3-ponownie-zakwitly/ )
- akcja „Żonkil” (https://tech3.malbork.pl/technikum-nr-3-bierze-udzial-w-akcji-zonkile/ ; https://tech3.malbork.pl/akcja-spoleczno-edukacyjna-zonkile/ )
- edukacja międzypokoleniowa: „Zjednoczeni w różnorodności” (https://tech3.malbork.pl/zjednoczeni-w-roznorodnosci-zajecia-uczniow-technikum-nr-3-o-ue-w-przedszkolu/ ), „Co to jest niepodległość” (https://tech3.malbork.pl/co-to-jest-niepodleglosc-uczniowie-technikum-nr-3-w-przedszkolu/)
- konferencja europejska ( https://tech3.malbork.pl/dwadziescia-lat-technikum-nr-3-w-unii-europejskiej/ )
- Dni Funduszy Europejskich (festyn powiatowy) (https://tech3.malbork.pl/technikum-nr-3-w-malborku-aktywnie-na-festynie-20-lat-polski-w-unii-europejskiej/ )
- Działania realizowane w ramach programu Szkoła Ambasador Parlamentu Europejskiego (EPAS) – https://tech3.malbork.pl/szkola-ambasador-parlamentu-europejskiego/
Realizacja projektu mobilności zawodowej 2022-1-PL01-KA121-VET-000053534 obejmowała wiele dodatkowych inicjatyw, mających na celu przygotowanie przyszłych uczestników mobilności do świadomego postrzegania wartości europejskich. Przygotowując uczniów do mobilności dążymy do tego, aby w pełni czuli się obywatelami Europy. Podczas udziału w mobilności zawodowej to oni są naszymi najlepszymi ambasadorami, swoją postawą świadczą o sobie, ale i o naszej szkole i Polsce.
Dlatego w Technikum Nr 3 w Malborku prócz standardowego przygotowania uczestników podjęliśmy się realizacji wielu inicjatyw edukacji obywatelskiej, przez synergię działań wynikającą m.in. z realizacji programu EPAS (European Parliament Ambassador School) (https://tech3.malbork.pl/szkola-ambasador-parlamentu-europejskiego/ ), inicjatyw własnych i lokalnych oraz ogólnopolskich akcji o charakterze społecznym.
Przygotowując młodzież do udziału w projekcie zrealizowaliśmy lekcje europejskie, adresowane do społeczności szkolnej w tym adresatów projektu, spośród których wyłoniliśmy grupę uczestników mobilności. W realizację zajęć zaangażowani byli nauczyciele historii, wychowawcy oraz nauczyciele uczestniczący w szkoleniu job shadowing. Tematy zrealizowanych lekcji, w 2022 i 2023 roku (w nawiasie liczba uczestników zajęć): Co ważnego w Parlamencie Europejskim? – tematyka i wyzwania (ekologia, energetyka i gospodarka odpadami) (120), Jak założyć firmę i otrzymać dotację z Unii Europejskiej? (90), Polityka Unii Europejskiej i stanowisko Parlamentu Europejskiego wobec migracji (120), Polska droga do Europy, czyli historia eurointegracji (30), Unia Europejska – historia i fakty (30), Unia Europejska w naszym życiu codziennym (120), Wartości Unii Europejskiej (60).
Realizacja lekcji europejskich nie tylko przybliżyła naszym uczniom wartości Unii Europejskiej, jej historię i istotę demokracji, ale także uświadomiła, że po ukończeniu szkoły mogą wykorzystać swoje umiejętności zawodowe oraz doświadczenia ze staży jakie realizujemy w ramach projektu Erasmus+, do znalezienia satysfakcjonującej pracy, kontynuowania edukacji na jednej z Europejskich uczelni, czy założenia własnej firmy w dowolnym kraju Unii Europejskiej. Uświadomienie młodym ludziom jakie mają prawa, jako obywatele UE, to ważny element edukacji obywatelskiej jaką realizujemy, bo świadomość praw, buduje w nich także aktywność obywatelską i wyzbywa postaw bierności, stanowiących zagrożenie dla nas wszystkich.
W bibliotece Technikum Nr 3, przygotowaliśmy dla uczniów i nauczycieli, biblioteczkę Unii Europejskiej – to półka, na której znajdują się ciekawe publikacje dotyczące Unii Europejskiej, jej struktur, zasad demokracji i wielu ciekawostek dotyczących krajów członkowskich. Nauczyciele mogą wykorzystać jej zawartość do przygotowania lekcji europejskich dla swoich uczniów, a uczniowie dodatkowo poszerzyć swoje zainteresowania. Biblioteczka jest regularnie uzupełniana o aktualne publikacje dostępne w języku polskim i języku angielskim, dlatego studiowanie zawartych w niej publikacji, to także doskonała okazja do poprawienia swoich kompetencji językowych w zakresie języka angielskiego.
Znaczenie demokracji, praw człowieka do swobody wypowiedzi i wyznania, kształtowaliśmy przez udział w Akcji Amnesty International, w ramach, której przyłączyliśmy się do maratonu pisania listów (uczniowie uczestniczący w mobilności także brali w niej udział) – napisano ponad 250 listów w obronie więźniów słowa. Akcja towarzyszyła szkolnej imprezie „Gamingowa moc w Mikołajkową noc”, na którą środki uczniowie pozyskali przygotowując projekt w ramach Malborskiego Budżetu Obywatelskiego Junior (MBOJ) (https://tech3.malbork.pl/gamingowa-moc-w-mikolajkowa-noc-w-technikum-nr-3/ )
Wiedzą o demokracji i Unii Europejskiej nasi uczniowie zaangażowani w działania realizowane w ramach programu EPAS (European Parliament Ambassador School), w którym uczestniczymy od ośmiu lat, oraz uczestnicy mobilności, pochwalili się także przedszkolakom podczas zajęć „Zjednoczeni w różnorodności” (https://tech3.malbork.pl/zjednoczeni-w-roznorodnosci-zajecia-uczniow-technikum-nr-3-o-ue-w-przedszkolu/ ), „Co to jest niepodległość” (https://tech3.malbork.pl/co-to-jest-niepodleglosc-uczniowie-technikum-nr-3-w-przedszkolu/) , które stały się okazją, by z najmłodszymi podzielić się z także swoimi doświadczeniami z realizacji mobilności zawodowej. Dzięki funduszom pozyskanym z Malborskiego Budżetu Obywatelskiego Junior (MBOJ) zorganizowaliśmy również sejmik ekologiczny „Obowiązkowo, zdrowo, ekologicznie”. W jego przygotowanie zaangażowani byli m.in. uczestnicy mobilności, promował ważne dla obywateli UE działania związane z pozyskaniem energii ze źródeł odnawialnych oraz ochronę środowiska, ale wskazywał także na problemy współczesnych mieszkańców naszego kontynentu związane ze zdrowym odżywianiem. W sejmiku uczestniczyły drużyny ze wszystkich szkół średnich i podstawowych Malborka (https://tech3.malbork.pl/obowiazkowo-zdrowo-ekologicznie-sejmik-w-technikum-nr-3/ ).
Nasi uczniowie byli również tradycyjnie zaangażowani w akcję „Krokus” ( https://tech3.malbork.pl/w-technikum-nr-3-krokusy-zakwitly-po-raz-trzeci/ ; https://tech3.malbork.pl/projekt-krokus-w-technikum-nr-3-juz-po-raz-trzeci/ ; https://tech3.malbork.pl/krokusy-w-technikum-nr-3-ponownie-zakwitly/ ) i „Żonkil” (https://tech3.malbork.pl/technikum-nr-3-bierze-udzial-w-akcji-zonkile/ ; https://tech3.malbork.pl/akcja-spoleczno-edukacyjna-zonkile/ ) jakie każdego roku organizujemy pod hasłem „Żeby pamiętał świat… i pamiętali ludzie….”. W ten sposób uczymy naszych uczniów szacunku do historii. Przez równoległą edukację i lekcje tematyczne jakie wszyscy wychowawcy realizują ze swoimi klasami, pokazujemy do jakich tragedii prowadzi bierność wobec zła i brak demokracji. Przypominanie o wspólnej historii, która w tak tragiczny sposób odcisnęła swoje piętno na całej Europie, to ważny element naszego wspólnego dziedzictwa. Uczestnicząc w akcjach „Krokus” i „Żonkil” kształtujemy odpowiednie postawy obywatelskie (w ramach akcji uczniowie szkoły, także uczestnicy mobilności, sadzili krokusy i wykonali papierowe żonkile, by w ten sposób upamiętnić ofiary działań wojennych).
Podczas zajęć skupiających się bezpośrednio na przygotowaniu uczestników do mobilności (przed wyjazdem na staże), w treściach przygotowania, uwzględniliśmy również dyskusję z uczestnikami na temat różnorodności społecznej, otwartości, tolerancji i szacunku w krajach Unii Europejskiej. Uczniowie poznali bliżej kraj mobilności, jego ustrój, sposób zarządzania i politykę, ale także charakter relacji społecznych i sposobu życia codziennego, by wyjeżdżając na staże byli bardziej świadomi tego, co ich czeka, ale także aby wiedzieli, że tak naprawdę, nie różnimy się między sobą tak bardzo i szanujemy te same wartości.
Wybory do Parlamentu Europejskiego oraz 20 lat Polski w Unii Europejskiej były okazją do promocji działań jakie podejmujemy w ramach programu Erasmus+ nie tylko na forum społeczności szkolnej ale i powiatu malborskiego. Podczas festynu powiatowego zorganizowanego w ramach Dni Funduszy Europejskich, uczestnicy mobilności byli najlepszymi ambasadorami Unii Europejskiej, jakich mogliśmy sobie wymarzyć. Opowiadali o swoich doświadczeniach, mówili o tym, jak wiele dzięki przynależności do Unii Europejskiej zyskali oni sami i jak ważne jest uczestniczenie w wyborach do parlamentu. Przez organizację poczęstunku, jaki przygotowali (grzanki pan con tomate – chleb z tartym pomidorem i deserki flan), czy warsztatów plastycznych dla najmłodszych (była to inicjatywa ekologiczna, podczas której wykorzystaliśmy pochodzące z odzysku niepotrzebne kafelki, aby najmłodszym uczestnikom festynu pozwolić się wykazać i namalować kafelki w hiszpańskim stylu azulejos), mieli okazję nawiązać bliższe relacje z odwiedzającymi nas uczestnikami festynu i pokazać się z jak najlepszej strony, a dzieląc swoimi doświadczeniami zachęcać do udziału w wyborach do Parlamentu Europejskiego, jakie czekały nas w najbliższym czasie. (https://tech3.malbork.pl/technikum-nr-3-w-malborku-aktywnie-na-festynie-20-lat-polski-w-unii-europejskiej/ )
Z udziałem uczestników projektu oraz uczniów szkoły zaangażowanych w realizację programu EPAS, zorganizowaliśmy także konferencję „Dwadzieścia lat Technikum Nr 3 w Unii Europejskiej” adresowaną do środowiska wspierającego szkołę, władz lokalnych i zaprzyjaźnionych szkół, które również realizują edukację europejską. Podczas konferencji nie tylko dzieliliśmy się swoimi doświadczeniami, ale wykorzystując materiały wideo opublikowane przez Parlament Europejski, przybliżyliśmy uczestnikom konferencji idee europejskiej demokracji, znaczenie samorządności dla państw członkowskich oraz rolę Unii Europejskiej w życiu jej obywateli. W okresie poprzedzającym wybory do Parlamentu Europejskiego podjęliśmy także wychowawcze inicjatywy, mające na celu zachęcenie pełnoletniej młodzieży do głosowania w wyborach jakie odbyły się w czerwcu 2024, dotyczyły one dyskusji na lekcjach z wychowawcą, realizacji lekcji europejskich i projekcji materiałów wideo uświadamiających młodzieży, że mają takie samo prawo głosu jak inni obywatele Europy, a ich głos ma znaczenie dla przyszłości, więc warto wykazać się obywatelską odpowiedzialnością i uczestniczyć w wyborach (w działaniach tych uczestniczyli również uczestnicy mobilności i koledzy z ich klas, którzy po raz pierwszy mieli uczestniczyć w życiu demokratycznym Europy). W realizacji zajęć wykorzystane zostały materiały video prezentujące idee demokracji oraz jej znaczenia dla obywateli Unii Europejskiej, bez względu na wiek, płeć i kraj zamieszkania ( https://tech3.malbork.pl/dwadziescia-lat-technikum-nr-3-w-unii-europejskiej/ )